Alle skolefolk burde selvfølgelig mottatt en Gullkopp etter det året vi har vært gjennom. Mange lærere virker misfornøyde med mye for tiden, og det er ikke rart. Tvungen lønnsnemd, en langtrukken prosess rundt muntlig eksamen, nedprioritert i vaksinekø og mye annet. Det kommer på toppen av et vanskelig år med usikkerhet, raske omstillinger og hardt arbeid.
Et lite sidespor: Michael Fullan forteller i podcast at de nå har oppdaget en ny type rektor-type i denne vanskelige tiden som får til utrolige resultater på skolene sine, uansett hvor bekmørkt det ser ut. Fullan og forskere har ikke kommet til bunns i hva som kjennetegner denne rollen, men kaller fenomenet for "Big spirit" inntil videre. Fremfor erfart hjelpeløshet får de til lært håpefullhet. Se gjerne klippet under.
Om gullkopp-konkurransen og denne podcasten sin rolle
Rollen til denne podcasten er å forsøke å spre suksesshistorier fra Skole-Norge, oppdatert forskning, i tillegg til å samle profesjonen til litt refleksjon. Det gjelder elever, lærere, skoleledere, professorer og alt i mellom. Ønsket er at hver episode skal være en inspirerende opptur for den enkelte lærer. Podcasten tar ikke noe politisk standpunkt. Derimot mener podcasten at skolen bør styres av skolefolk og at politikere bør holdes helt unna pedagogiske beslutninger, samt skolens kjernevirksomhet. Guri Melby stiller opp som prisutdeler i episoden. Det er ikke fordi podcasten er spesielt for Venstre-politikk, men på bakgrunn av et ønske om å samle et tverrsnitt av Skole-Norge i podcasten. I episoden er det med en elev, flere lærere, to skoleledere og til slutt en politiker.
Podcasten ble startet av undertegnede, Øyvind Børven, i februar i år, og det har blitt oppunder 30 episoder i den første sesongen. En tanke som slo meg tidligere i år, var at profesjonen burde hatt en slags kåring for å hylle hverandre. Derfor startet jeg enkelt og greit en litt uhøytidelig, men viktig kåring for å hylle profesjonen. Det var åpent for alle å nominere ulike skolefolk, og det kom inn over 60 nominasjoner.
Om premien
Det var rørende å lese alle begrunnelsene. Fra Geir Sand Nilsen som etablerte Koronadugnad for digitale lærere på Facebook og la til rette for lærerne da myndighetene var stille. Til den ferske læreren Jaran som jobber sitt første år midt i en pandemi. Han tok over en vanskelig klasse som han fikk skikk på. Flere helter fra Skole-Norge blir nevnt i episoden og utrolig mange flere kunne vært nevnt.
Vinnerne av prisene får, i tillegg til heder og ære, en Gullkopp. Det er et gullfarget, ladbart termokrus hvor man kan styre temperaturen fra Smart-telefonen.
Hvem vant?
Publikumsprisen
Terje Pedersen fra Rothaugen skole i Bergen, kjent for innovative undervisningsmetoder og samarbeid med Oxford, har utført juryarbeidet alene, ettersom Hanan Abdelraham måtte trekke seg pga høyt arbeidspress.
Vinneren av publikumsprisen
Vinneren av publikumsprisen er Heidi Strand Harboe ved Bryne skole.
Begrunnelse:
Heidi Strand Harboe er en erfaren som har øye for alle elevene, og velger det gode fremfor å tro noe annet om den enkelte elev. Hun er en inspirerende og kreativ lærer som klarer å favne alle typer elever. Hun klarer å se det gode i elevene når de kanskje ikke gjør det selv, og er garantert en elevene vil huske. Hun er en rutinert lærer som alle ferske lærere vil ha som mentor. Hun har kontroll på klassen har en naturlig autoritet. Hun har stått i læreryrket over lang tid, og klarer fortsatt å være kreativ og inspirere elevene.
Vinneren av hedersprisen
Vinneren av hedersprisen heter Simon Jara, rektor ved Stasjonsfjellet skole.
Begrunnelse:
Da Simon Jara var fersk som lærer ble han overtallig på skolen han jobbet på, noe som førte til at elever og foreldre startet protestaksjon. Etter dette tok han steget opp som lærer og skoleleder på Akademiet Sundland. Der var han helt sentral i oppbygningen av skolen som har toppet elevundersøkelsen mange år på rad. Etter dette tok han over tidligere Sonans Drammen videregående skole som han transformerte på få år. Det er nå skolen med tredje høyest gjennomføring i Viken og Oslo. Man skulle kanskje tro at han roet ned, og hvilte litt på laurbærene etter en slik jobb, men nei. Simon Jara fikk seg da jobb som rektor på Stasjonsfjellet skole på Stovner. Hver dag starter han opp motorsykkelen sin, kjører forbi køen, og møter opp i god tid på Stasjonsfjellet. Vi er imponerte over innsatsen til Simon Jara, og over valgene han har tatt. Det er tydelig at han drives av et moralsk imperativ - han ønsker virkelig å utgjøre en forskjell for barn og unge. Fullan og Hargreaves skriver et sted at de beste lærerne skal jobbe på de verste skolene. Det er ikke dermed sagt at Stasjonsfjellet skole er en ille skole, men det står svært stor respekt av Jara som har jobbet på en eliteskole tidligere. Han har valgt det bort for å prøve å utgjøre en enda større forskjell. Han er en helt i Skole-Norge.
En gullkopp er sendt i posten.
Du har helt sikkert gjort en ekstraordinær innsats du også. Dersom du ikke opplever å ha fått noe heder og ære for det, vil jeg med dette takke deg for innsatsen.
God ferie når den tia kommer. Kanskje vi høres til høsten.
Comments